tiistai 21. elokuuta 2018

Kuka kissan hännän nostaa, ellei kissa itse

Omat kirjat 1

Seuraavaksi aion esitellä omat kirjani, siis itse tekemäni. Joskus täytyy nostaa esille omia töitä, katsoa taaksepäin ja todeta, että oikeastaan on sittenkin saanut jotain aikaan.

En käsittele tässä nyt lainkaan sellaisia kirjoja, joihin olen pelkästään kirjoittanut yhden artikkelin tai novellin, vaan niitä, joiden syntyyn olen vaikuttanut paljon - joita siis ei olisi olemassa ilman minua.

Roolipelaaminen. Eläytymistä ja fantasiaharrastusverkostojaAloitan aikajärjestyksessä. Ensimmäinen kirjani oli Roolipelaaminen, alaotsikkona Eläytymistä ja fantasiaharrastusverkostoja. Kirja pohjautuu lisensiaattityöhöni, mutta ei ole ko. työ muokattuna, vaan kokonan uusi teos, jossa lisuri on kyllä keskeinen lähde. Kirja ilmestyi Nuorisotutkimusseuran kautta Nuorisotutkimusverkoston julkaisuna vuonna 2009. Kirjan kansikuvana on minun ottamani valokuva, joka on otettu roolipelitapahtuma Ropeconissa.

Nuorisotutkimusseura oli tuolloin mukana kirjamessuilla Turussa, joten minunkin kirjalle järjestettiin esittelytilaisuus. Mike Pohjola haastatteli minua, yleisöä ei ollut tungokseen saakka, mutta jonkun verran kuitenkin. Minusta ja kirjastani tehtiin koko sivun juttu Turun Sanomiin ja muutamat muutkin julkaisut kirjoittivat aiheesta jotain. Myöhemmin olin mm. paikallisessa radiossa asiantuntijahaastateltavana.

Minulle ehdoteltiin myöhemmin eräässää konferenssissa, että olisi hyvä, jos kirjani olisi saatavilla myös englanniksi. Ajatus oli kiva, mutta minun olisi pitänyt ensin itse käännättää kirja. Tuotto-odotus olisi ollut sellainen, että tuskin olisin saanut edes käännätyskuluja takaisin. Mainetta ja kunniaa olisi ehkä tullut, mutta minulla ei ollut siitä varaa maksaa, joten asia jäi.


Ei kommentteja: